mandag 25. oktober 2010

Rage

Against The Machine.

Vi hadde egentlig tenkt å ha et innlegg om Tom Morello, gitaristen i RATM, Audioslave og enmannsprosjektet The Nightwatchman.

Det gjør vi da også, men vi kom frem til at det rett og slett var for mye bra Tom har vært med på til at vi kan få det i et innlegg. Derfor starter vi bare et sted vi. Det ble RATM, med Morello og en politisk knallrød sinnatagg med rastafletter.

Jeg er litt usikker på hvor mye vi trenger å fortelle dere om RATM, men de startet jo i alle fall med et albumcover som ikke akkurat er rosa enhjørninger og sukkerspinnskyer. Munken Thích Quảng Đức protesterte mot landets presidents forfølgelse av buddhister på sin egen måte. (Les mer om det hvis du vil, vi går ikke nærmere inn på det).

Uansett coverbilde, det selvtitulerte debutalbumet har endel sanger det svinger ordentlig av. Vi kjører safe med de mest kjente.

Know Your Enemy

Killing In The Name

Take The Power Back

Så tok det fire år da, før Evil Empire kom. Egentlig ikke mitt favorittalbum fra guttene, men det kom da bra saker derfra også. Dessverre er youtube fortsatt en ganske ustabil kamerat når det gjelder videoer, men det er en liveversjon her, så dere får kose dere med den.

Bulls On Parade

I 1999 kom The Battle Of Los Angeles. Den har blant annet mine to RATM-favorittsanger på menyen. I alle fall av de som er eget materiale. Den ene hørte jeg faktisk første gang på Tony Hawk 2 (spør en storebror, en kjæreste eller en eks), den andre ramlet jeg tilfeldigvis over hos en kamerat.

Guerilla Radio

Mic Check

Året etter kom det siste albumet før de splittet opp, Renegades. Kun coverlåter, blant annet en helfrekk en av en old school hip hop-slager.

Maggie's Farm

Her skulle vi egentlig ha avsluttet med den latterlig fete versjonen de har av "Renegades Of Funk", men siden Sony ikke er spesielt keen på at nordmenn skal få høre på den på youtube, så får dere spotifylinken. For den sangen, DEN altså..

Peace out.

1 kommentar:

  1. Bare for å få frem poenget mitt, skal jeg nå ta i bruk et velkjent internettegn som sjelden brukes av meg:
    <3 (<--se der, ja) Guerilla Radio.

    SvarSlett