fredag 16. april 2010

Musikalske gategutter?

Gategutter er kjent for (er vi det?) at vi har en rimelig stor spennvidde når det er snakk om musikk vi kan sette pris på. Nå skal det altså handle om musikaler. Dette er selvsagt noe som naturligvis ikke kan sammenlignes med tidligere innlegg som omhandler Method Man, Tupac o.l. Men nå er det nå altså musikaler det skal handle om.

Undertegnede vil ikke kalle seg selv en utpreget musikal-fan. Det blir nok for drøyt. Men, det at det finnes sanger i musikaler som appelerer? Ja, absolutt. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk selv i starten, men så endte jeg da altså opp med å dra på et show på Broadway... Det var riktignok ikke et Broadway-show, men et off-broadway show. Nemlig Rent. Off-broadway vil i grunn si at det er et stykke som blir satt opp uten at det har fått plass på selveste Broadway. Ikke det at det har noe særlig å si med tanke på kvalitet. Uten at jeg har noe statistikk på det, vil jeg tro at mange av de store stykkene som fremføres på Broadway har en spe start.

Uansett, her kommer et utvalg av undertegnedes favorittlåter som kan spores tilbake til musikaler.


Heaven On Their Minds



Dette er fra musikalen "Jesus Christ Superstar", som jeg var meget skeptisk til. Men jeg fant raskt ut at Judas... HAN kunne synge. Vet ikke om det er feil av meg å si at jeg heiet på Judas i musikalen, men uansett hadde han jo den råeste stemmen. Carl Anderson viser her hvordan man driver med musikal. Carl Anderson, eller Carl som vi i gategutter kaller han(?), døde i 2004 av leukemi. Mange har prøvd seg på denne låten både før og etter. Ingen har noensinne klart å toppe Carl Andersons versjon (synes jeg, da).





The Temple

En til låt fra denne musikalen må med. Her er det mye frem og tilbake. Folk er misfornøyd med at de sliter med lepra bl.a. Til slutt kommer da altså Jesus inn og viser sin misnøye med at folk sutrer og klager på saker og ting. Jesus har forøvrig en temmelig gesten stemme. Litt sånn at han sikkert kunne kjørt litt lekestue på Woodstock om han ville. Kjører på med to varianter fra musikalen her med litt samme tema.








Jeg går nå videre fra Jesus Kristus til et litt annet tema. Vi drar til New York, og besøker noen som sliter litt med å betele husleien...

Rent er en musikal skrevet av Jonathan Larson. Jonathan døde dessverre like før showet premierte i New York. Jeg var der selv og så showet før det gikk til Broadway, og innrømmer lett at det var en unik opplevelse. Vet i grunn ikke hvorfor det er noe jeg må innrømme, men uansett... Det at jeg ble med å se dette på off-broadway er noe jeg setter veldig pris på nå, ettersom det er en av musikalene jeg virkelig setter mest pris på i ettertid. Uansett, her er noen låter...


One Song Glory & Light My Candle




Jeg slenger på en litt annerledes versjon av One Song Glory fremført av Adam Pascal, en av de som har hatt rollen som Roger i "Rent". Jeg synes personlig at pianospillet her er veldig gesten. Tar av meg hatten, i grunn.




En musikal som er aktuell i Norge for tiden er "Spring Awakening". Denne går i Oslo for tiden. Undertegnede så den da jeg bodde i NYC. Jeg vil ikke sette den like høyt som Rent, men den hadde absolutt sine høydepunkter. Her er en opptreden fra Tony Awards.





En annen musikal som bør være kjent for de aller fleste er den som omhandler "Phantom of the Opera". Her er det en god del låter man kan fremheve, men personlig mener jeg at tittellåten her... Den, altså... Når man, som i dette tilfelle, i tillegg får tekoppen fra Disney sin "Beauty and the Beast" til å introdusere låten... ja, DA... (Music of the Night er og inkludert i dette klippet)





Her er det kun "Phantom of the Opera"... den er så gull den.






Ikke overraskende fant filmfolket i USA ut at... "Hei... her kan vi jo lett tjene litt penger på noen filmer uten at vi trenger å lage et splitter nytt manus". Så de fant selvagt ut at de kunne lage en film av bl.a. Rent. Det gjør forsåvidt ikke noe det når Rosario Dawson, en gategutterfavoritt, fikk en hovedrolle. Så, dermed avslutter jeg dette innlegget med noen klipp fra filmen "Rent".


Out Tonight og Another Day




Seasons of Love

Jadda, hun ene her er med i "Death Proof" av Quentin...




Light My Candle

Filmversjonen med Rosario Dawson og Adam Pascal, som altså fikk rollen i filmen også.




- Frode Vincenzo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar