søndag 4. april 2010

You know how we do it

Jeg lovte et innlegg om en litt falmet helt. Den falmede helten er Ice Cube. Hvorfor har han falmet? Fordi veldig mange kjenner ham bedre som dette....


...enn som dette:


Ok, misforstå meg rett her. Poenget er at fallet fra å være en hardcore rapper fra N.W.A. til "komedier" av kaliberet "Hjelp jeg er barnevakt" eller hva faen ikke akkurat er lite.

Det er vanskelig å vite hvor tidlig man skal begynne et innlegg om Ice Cube, men jeg begynner med årbokbildet fra high school.



Neida (joda). Jeg kunne begynt med N.W.A.-årene sammen med bl.a. Dr. Dre og Eazy-E, men siden det er G-Funken som er min store rapkjærlighet er det Lethal Injection-albumet jeg skal ta for meg.

Vi må bare innom The Predator også, som kom ut like etter L.A.-opptøyene i 1992 som brøt ut i etterkant av rettsaken mot politimennene som var VEL røffe mot Rodney King (les mer om det her). Stemningen mellom folk av forskjellige hudfarger i Los Angeles var MILDT sagt anstrengt, og albumet er et tidsvitne om det. Her er Ice Cube sinna, men midt inni all aggresjonen finner man en herlig trall, hvor Ice Cube har samplet "Footsteps In The Dark" av The Isley Brothers. Den sangen har blitt en av Ice Cubes mest kjente, og absolutt en gateguttfavoritt.



Så over til albumet jeg egentlig skulle snakke om. I 1993 hadde Ice Cube roet seg litt og var bitt av G-Funk-basillen. Da kom altså Lethal Injection og her er det mye gull. For eksempel partylåten "Bop Gun (One Nation)" hvor George Clinton fra Parliament/Funkadelic er med og leker seg litt, "What Can I Do?" og min favoritt "You Know How We Do It".

You Know How We Do It


What Can I Do?


Bop Gun (One Nation)


- Are

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar