søndag 14. mars 2010

Ny spalte! Filmåret: 2010

Da er det på tide med første utgave av en ny spalte her hos Gategutter. Året 2010 er altså første året ut når undertegnede, Frode Vincenzo, går bakover i tid og tar for seg ett filmår av gangen. Planen er å ta for seg en film spesielt fra året som omtales. I tillegg vil jeg nok komme med litt annet snop fra det gjeldende året.

Første året ut er altså inneværende år, 2010. Nå er det tidlig i året ennå, og utvalget blant filmer som er kommet ut i år (og som jeg har sett i tillegg) er dessverre ikke uendelig.

En film jeg har sett dog, er Martin Scorsese sin "Shutter Island", som jeg selvsagt hadde en del forventninger til. Det er ingen hemmelighet (og hvorfor skulle det være det?) at den godeste Martin er blant mine absolutte favoritter når det kommer til regissører.



Årets film 2010 går til...

Shutter Island



US Marshal Teddy Daniels ankommer en øy utenfor Boston sammen med en ny partner, Chuck Aule. Daniels (Di Caprio) og Aule (Mark Ruffalo) skal etterforske en forsvinning fra fengselet på øyen, et fengsel for "the criminally insane". Jeg har ingen planer om å fortelle mye om handlingen i filmen her, dog. Den bør heller sees og oppleves selv. Det er en temmelig dyster film, og Di Caprio er som vanlig i toppform. Det er ikke uten grunn at han har vært med i fire av Martin Scorsese sine filmer inkludert deres første samarbeid, "Gangs of New York".

Skuespillerprestasjonene i filmen er fantastisk. Man forventer da heller ikke annet når man har navn som Ben Kingsley, Patricia Clarkson og Leonardo Di Caprio i rollene. Filmen er basert på en roman av Dennis Lehane med samme tittel.

Uansett. Filmen anbefales av undertegnede og får altså æren av å bli første "Årets Film" i denne spalten. Det skal dog nevnes at årets film ikke alltid nødvendigvis betyr at det er den beste filmen fra året som omtales. Det kan være andre kriterier som ligger til grunne for det, men det vil jeg komme tilbake til i de enkelte tilfellene.

Nok ord. Her har dere traileren til Shutter Island.





Hva ellers har vi i vente i 2010?

Som sagt, det er tidlig på året ennå. Og like sikkert som at filmer om vampyrer er over snittet populært for tiden, er det at vi har mye fine filmer i vente. I tillegg til mye mindre ålreite filmopplevelser.

Her er noen filmer Gategutter (ja, jeg er såpass offensiv at jeg snakker for bloggen her nå) tror kan være god underholdning i inneværende filmår.



Edge of Darkness - Mel Gibson i et actiondrama. Kan blir moro. Klippene jeg har sett fra filmen virker hvert fall bra. Regissøren er forøvrig 70 år gammel. Klapp på skulder til han (tror jeg). Går på kino nå.

The Last Airbender - M.Night Shyamalan har måtte tåle mye kritikk for fimer som "The Village" og "Lady in the Water". Personlig likte jeg disse filmene, og selv om jeg er litt mer skeptisk til denne, så ser enkelte av scenene fra filmen riktig så flott ut. Kommer på kino i juli i Norge.

Inception - Kanskje filmen jeg gleder meg mest til i år. Regissør Christopher Nolan (Memento, Dark Knight) er en flink engelskmann han. Og Leonardo Di Caprio i hovedrollen og Marion Cottilard på rollelisten er også fint. Her har de også skjønt kunsten med å lage trailer for filmen. Ikke vis for mye, men nok til at man vil vite mer. Flott. Kommer på kino i Norge i sommer en gang.



Dinner for Schmucks - Paul Rudd og Zach Galifianakis. De er vittig. Steve Carrell er også med. Han er og vittig. Kan bli morsomt, med andre ord. Ingen som helst anelse om når den kommer på kino i Norge.

The Social Network - Denne kan enten bli veldig gull, eller veldig, veldig fail, føler jeg. Regissør David Fincher har kommet med godbiter som "Seven" og "Fight Club". Filmen handler om sosiale nettverk (undervurderte jeg leserne der?), og har bl.a. Rashida Jones i en rolle. Det er i grunn nok for meg. Mest det første og siste i grunn. Det med regissøren og Rashida, altså. Jada. Kommer ut i USA i oktober.

Unstoppable - Regi: Tony Scott. Denzel Washington og Rosario Dawson. Er visstnok om en godsvogn med noe farlig i som er på vei mot en by. Ja, nok en gang ikke handlingen som skaper håp her, med andre ord.

Due Date - Robert Downey Jr. og Zach Galifianakis (han vittige med skjegg i Hangover) i komisk duo? Det må jo bare sees.


Sånn. Her skulle det vel være noe for enhver, vil jeg tro. Da var 2010 dekket, og i neste blir det da altså 2009 som blir tatt (grundig?) for seg av undertegnede. Som avslutning, her et tilbakeblikk på filmer fra

For 10 år siden:

Blant filmer som kom ut for 10 år siden, kan nevnes:

Requiem for a Dream, Memento, O Brother, Where Art Thou?, Traffic, Snatch, Gladiator, Chocolat, Amores Perros og What Lies Beneath.



Frode Vincenzo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar